Pedagogisch Sportklimaat
In een pedagogisch sportklimaat staat het kind centraal. Er wordt gefocust op ontwikkeling in en door sport, met plezier (positieve coaching) en vanuit een zorgzame en sociaal veilige basis. Sport en bewegen sluiten aan bij de behoeften en ontwikkelingsfasen van kinderen en jongeren.
Al snel wordt gedacht: sport is leuk, sport is een goed opvoedmiddel (het derde opvoedingsmilieu). Dat kan maar dat is er niet vanzelf! Het is belangrijk een goede leeromgeving te creëren en bewust aandacht aan een pedagogisch sportklimaat te geven.
Sport kan namelijk ook helemaal niet leuk zijn. Treiteren en pesten, agressie en geweld, seksuele intimidatie, discriminatie, intimideren en andere ongewenste omgangsvormen zijn helaas van alle dag, ook in de sport.
Sport sluit ook lang niet altijd aan bij de behoeften en/of de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren. Zo zien we dat jongere kinderen niet meer zo beweegvaardig zijn en dat er een massale dropout is van de oudere jongeren in de georganiseerde sport.
Het is dan ook belangrijk dat we expliciet aandacht besteden aan een pedagogisch sportklimaat, een positief en veilig leerklimaat waarbij we kinderen helpen ontwikkelen in en door sport.

Kids First
Het onderzoeksproject ‘Kids First, samen naar een pedagogisch sportklimaat’ (een onderzoeksproject van het lectoraat Sportpedagogiek van hogeschool Windesheim en medegefinancierd door ZonMw) was aanleiding om alle informatie over een pedagogisch sportklimaat beter beschikbaar te stellen, te borgen en te verduurzamen. Praktijk- en beleid professionals gaven aan tijdens het door Kenniscentrum Sport & Bewegen georganiseerde Kenniscafé ‘Op naar een pedagogisch sportklimaat’ in 2020 dat de kennis (informatie, instrumenten, tips en aanbevelingen) niet goed te vinden was. Goede redenen om deze centrale website te ontwikkelen om de beschikbare kennis, tips en instrumenten op één centrale plek te bundelen.
Kennisbenutting en verspreiding
Drie landelijke organisaties ondersteunen deze website en proberen met input van andere stakeholders, zoals bijvoorbeeld sportbonden, aanpalende lectoraten, gemeenten en practoraten de informatie uit te bouwen en volledig en overzichtelijk te maken.
Kenniscentrum Sport & Bewegen
Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft het thema Sociaal Veilig Sporten omarmd. Pedagogisch sportklimaat includeert een sociaal veilig klimaat en via deze site wil het Kenniscentrum professionals beter bereiken, zodat zij de kennis en ondersteuning die zij nodig hebben om een positieve sportcultuur te creëren makkelijk kunnen vinden en gebruiken.
Lectoraat Sportpedagogiek Windesheim
Het lectoraat Sportpedagogiek doet en begeleidt praktijkgericht onderzoek naar sport als ‘derde opvoedingsmilieu’. Het accent ligt op de context van de sportverenigingen en de (on)georganiseerde sport. Het onderzoek richt zich op de voorwaarden waaraan een pedagogisch sportklimaat moet voldoen om daadwerkelijk positieve effecten te genereren en een veilig sportklimaat te garanderen (werkingsmechanismen), als ook op de handelingsbekwaamheden van sleutelfiguren in de georganiseerde sport die hiertoe nodig zijn (professionals en vrijwilligers). Via deze site wil het lectoraat de opgedane kennis graag met de praktijk delen (valorisatie).
NOC*NSF
Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie, is de koepelorganisatie voor de georganiseerde sport. De missie van NOCNSF is het creëren van optimale sportomstandigheden voor iedereen: van recreant tot topsporter, van gehandicapte sporter tot vrijwilliger en fan. Je thuis voelen in de sport en een veilig sportklimaat zijn dan ook belangrijke aandachtspunten binnen het sportbeleid. Via deze site wil NOC*NSFNSF specifiek aandacht vragen voor de omstandigheden binnen de jeugdsport en het belang van het creëren van een pedagogisch sportklimaat.
Schroom niet om contact met ons op te nemen als je belangrijke informatie mist.
Het Lectoraat Sportpedagogiek heeft een eigen Linkedin pagina