
Het model is ontwikkeld voor lesgevers in sport en bewegen en blijkt ook bijzonder bruikbaar als coachkader voor clubkadercoaches. De sessie hielp om de vertaalslag te maken naar de praktijk van het begeleiden van trainers op de club.
De workshop bestond uit drie onderdelen:
1. Van persoonlijke visie naar kijkkader
Via interactieve werkvormen verkenden deelnemers hun eigen pedagogisch-didactische visie. Ze benoemden met steekwoorden wat een goede trainer op het speelveld laat zien – en juist ook wat je liever niet ziet. Dit deden ze aan de hand van het model Loopt ’t, lukt ’t, leeft ’t, dat bestaat uit drie schuiven of ontwikkellijnen:
- Loopt ’t (samenwerking en organisatie)
De schuif loopt van chaos → structuur → samen regelen. Veel trainers streven naar structuur, maar idealiter ontstaat er ruimte voor gedeelde verantwoordelijkheid en synergie in de groep.
- Lukt ’t (inhoud en uitvoering van de activiteit)
Van mislukken → lukken → experimenteren of ‘stralend falen’. Niet alles hoeft perfect te gaan; kinderen mogen ook proberen en leren. Het gaat om plezier, uitdaging en het gevoel van succes.
- Leeft ’t (betrokkenheid en motivatie)
Van afhaken → meedoen → betrokken zijn. Kinderen die nieuwsgierig zijn, initiatief nemen en energie tonen; dat is wat je hoopt te zien.
Deelnemers gaven aan dat je deze drie schuiven nooit los van elkaar kunt zien. Het gaat niet om overal het hoogste niveau te bereiken, maar om een goede balans die past bij de groep, de context en de ontwikkeling van de trainer.
2. Gespreksvoering met behulp van het model
De deelnemers oefenden kort met het inzetten van het model in gesprekken met trainers: hoe kun je gericht begeleiden zonder direct in de adviesstand te schieten? Het model helpt om samen met de trainer te reflecteren op wat er gebeurt in de praktijk, zonder oordeel of oplossing. De gespreksstructuur kan in drie stappen:
- Feiten verkennen: Je gebruikt het model als gemeenschappelijk kijkkader: wat zie jij als begeleider? Wat ziet of ervaart de trainer zelf? Het gaat om observaties en concrete situaties, niet om interpretaties.
- Fantaseren: Vanuit de gedeelde waarneming onderzoek je samen: wat zou je idealiter willen zien? Wat is een droomscenario, zonder dat het morgen al perfect hoeft? Dit opent de ruimte voor perspectief en motivatie.
- Focus kiezen: Je bepaalt samen de actie: Wat is nu een logische eerste stap? Waar wil de trainer mee aan de slag? Zo sluit je de begeleiding aan bij de gewenste ontwikkeling van de trainer in plaats van opgelegde adviezen.
De stappen nodigen uit tot reflectie en beweging, zonder te sturen op een ‘juiste’ uitkomst.
3. Korte theoretische verdieping
De deelnemers kregen een korte inkijk in de theorie achter het Loopt ’t, lukt ’t, leeft ’t-model, dat is gebaseerd op drieslagsleren: kijken, duiden, handelen. Bij het onderdeel ‘Leeft ’t’ werd een koppeling gemaakt met de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan, waarin motivatie ontstaat wanneer mensen zich competent, autonoom en verbonden voelen.
Aanzet tot denken
De sessie bood niet alleen handvatten, maar zette de deelnemers ook aan het denken. Bijvoorbeeld: hoe verhoudt dit model zich tot de 4 inzichten over trainerschap? Wat vinden ze belangrijk om over te brengen aan trainers, en hoe kunnen we dat op een heldere en herkenbare manier doen?
Achtergrond en gezamenlijk tools ontwikkelen
De Community of Learning voor buurtsport- en clubkadercoaches is een initiatief van Kenniscentrum Sport & Bewegen, in samenwerking met Sportbedrijf Deventer, Sportservice Kampen, SportService Zwolle en gemeente Staphorst. Deze groep zet zich in voor het bevorderen van sociale veiligheid en pedagogisch verantwoord sporten bij sportaanbieders.
Deze sessie over het Loopt ’t, lukt ’t, Leeft ’t-model bouwt voort op eerdere momenten waarop gesproken is over:
- verwachtingen en wensen rondom clubkadercoaching
- de behoefte aan praktische handvatten en meetbare impact
- het belang van vertragen en reflectie
- het delen van kennis op kleine schaal.
De komende tijd zet de Community of Learning de stap naar het gezamenlijk ontwikkelen van praktische tools. Tools die aansluiten bij wat clubkadercoaches nodig hebben bij het goede gesprek op de club en vaak in hun begeleiding van trainers. Er is al veel, maar er mist ook nog genoeg.
Meer weten of meedenken?
Wil je meer weten over de Community of Learning of meedenken over de ontwikkeling van tools? Neem contact op met Laura Butselaar via: laura.butselaar@kenniscentrumsportenbewegen.nl